Podziwianie uroków natury albo jazda w miejskim zgiełku – do nowego Caddy Alltracka wsiada się, by zapomnieć o troskach dnia codziennego. Alltrack daje poczucie wolności jak na urlopie, zwłaszcza gdy jest wyposażony w napęd na cztery koła 4MOTION.

Zaprezentowana przed trzema laty rekreacyjna wersja Caddy z krótkim rozstawem osi, opatrzona przydomkiem Cross, doczekała się właśnie godnego następcy w postaci Alltracka.

Auto z elementami stylistycznymi typowymi dla samochodów terenowych można kupić w wersji furgon oraz osobowej Trendline. Wśród specyficznego wyposażenia Caddy Alltracka są m.in.17-calowe obręcze kół z lekkich stopów, czarne osłony nadkoli i progów, a także osłona podwozia, będąca jednocześnie ważnym elementem stylistycznym. Dzięki nim Caddy Alltrack wyraźnie różni się od swoich „cywilnych” braci. Dostępny za dopłatą napęd na cztery koła 4MOTION wraz z seryjnym systemem ABS dostosowanym do warunków panujących na drogach złej jakości pozwalają kierowcy poruszać się bezpiecznie także po nieutwardzonych traktach.

Caddy Alltrack został zaprezentowany podczas wystawy samochodowej IAA w 2015 roku. Aktualnie można już składać na niego zamówienia. Nowy model opracowano na bazie Caddy najnowszej generacji, który wyróżnia się ostrymi konturami nadwozia. Do wyposażenia seryjnego Alltracka należą przyciemniane szyby, osłona chłodnicy z chromowanymi szczeblinkami, jak również lakierowane na srebrno obudowy lusterek zewnętrznych. Wygląd auta wzbogacają ponadto reflektory z żarówkami H7, światła przeciwmgłowe oraz przyciemniane lampy z tyłu.

Inne wyróżniki Caddy Alltracka to odpowiednie logotypy z przodu i z tyłu nadwozia, srebrne relingi na dachu, jak również matowa srebrna listwa na progu z napisem „Alltrack”. Wszystkie te specyficzne elementy już na pierwszy rzut oka świadczą o tym, że wyglądający szczególnie solidnie Alltrack jest specjalną wersją Caddy.

Wnętrze auta urządzono bardzo ergonomicznie nie zapominając o dużej liczbie schowków. Włączniki ogrzewania, nawiewu i klimatyzacji (seryjna w osobowej wersji Alltracka) znajdują się pośrodku tablicy rozdzielczej, więc zarówno kierowca, jak i pasażer mogą do nich łatwo sięgnąć.

Opatrzono je czytelnymi symbolami, a sama obsługa jest intuicyjna. W ramach wyposażenia dodatkowego można dokupić ogrzewaną przednią szybę. Fotele z przodu można regulować w szerokim zakresie, a wyprofilowano je tak, by dobrze przytrzymywały ciało. Dzięki temu oraz dzięki seryjnej regulacji wysokości ustawienie fotela bez trudu daje się dopasować do wymagań kierowców o różnej posturze.

Specjalna tapicerka, dobrane kolorystycznie wewnętrzne obicia drzwi i słupków, a także składane stoliki umieszczone na oparciach przednich foteli należą do specyficznego wyposażenia wnętrza Caddy Alltracka. Jego elementem jest również pakiet skórzany (kierownica, dźwignia hamulca ręcznego i osłona dźwigni zmiany biegów) z kolorowymi szwami. Wersja osobowa ma jeszcze więcej atrakcyjnych elementów dodatkowych – są to regulowany podłokietnik oraz chromowane elementy na włącznikach świateł, przyciskach do regulacji lusterek, opuszczania i podnoszenia szyb, a także na gałce dźwigni zmiany biegów. Specjalne dywaniki i pedały wyglądające jak aluminiowe oraz dekoracyjne panele w kolorze „carbon square dark” podkreślają indywidualny charakter wnętrza.

Caddy Alltrack jest seryjnie wyposażany w liczne systemy asystujące oraz informacyjne. Znajdują się wśród nich urządzenie automatycznie regulujące pracę wycieraczek wraz z czujnikiem deszczu, system ułatwiający podjazd na wzniesienie oraz pakiet poprawiający widoczność, w którego skład wchodzą m.in. lusterko zewnętrzne automatycznie odbijające refleksy światła oraz automatyczny włącznik, który – stosownie do tego, jak jasno jest na zewnątrz – przełącza światła mijania na światła do jazdy dziennej. Reflektory Alltracka mają też funkcje „leaving home” i „coming home” – przez pewien czas po zaparkowaniu auta i wyłączeniu silnika reflektory oświetlają jeszcze obszar przed autem, ułatwiając kierowcy np. dojście do domu.

Nowy model w wyposażeniu seryjnym ma ponadto system „Front Assist” monitorujący otoczenie wokół samochodu, funkcję hamowania awaryjnego w mieście (City Emergency Braking), a także system automatycznego hamowania po kolizji. Front Assist ostrzega kierowcę przed grożącym niebezpieczeństwem, w wypadku zagrożenia przygotowuje pojazd do awaryjnego hamowania, wspiera działanie hamulców i sam automatycznie inicjuje hamowanie samochodu. Gdy jadąc z prędkością do 30 km/h kierowca nie zauważy przeszkody, dzięki funkcji hamowania awaryjnego City Emergency Braking, Alltrack sam automatycznie zahamuje. W idealnym przypadku można więc dzięki temu systemowi całkowicie wyeliminować kolizje polegające na najechaniu na inny samochód. Z kolei system automatycznego hamowania po kolizji zmniejsza lub całkowicie eliminuje ryzyko uderzenia auta po wypadku w kolejną przeszkodę. Do zderzenia z więcej niż tylko jedną przeszkodą dochodzi aż w jednej czwartej wypadków, w których pasażerowie doznali obrażeń. Aby temu zapobiec, system automatycznego hamowania po kolizji po pierwszym zderzeniu, automatycznie powoduje hamowanie, jeśli kierowca sam nie jest w stanie tego zrobić.

Oferowany w ramach wyposażenia dodatkowego system ACC regulujący automatycznie odstęp od poprzedzającego auta – aktywny podczas jazdy z prędkościami od 0 do 160 km/h (auta z DSG) lub od 30 do 160 km/h (samochody z manualną skrzynią biegów) – mierzy odległość i różnicę prędkości w stosunku do pojazdu jadącego z przodu. Pomiaru tego dokonuje radarowy czujnik. W autach wyposażonych w przekładnię DSG system ACC przyhamowuje pojazd np. podczas jazdy w kolumnie albo w korku, powodując nawet jego całkowite zatrzymanie. Ponadto w osobowych wersjach Caddy Alltracka sprzedawanych w Europie, seryjnie – obok bocznych poduszek powietrznych – są też montowane poduszki kurtynowe.

Caddy Alltracka można także wyposażyć (opcjonalnie) w asystenta świateł drogowych „Light Assist” oraz w czujnik rozpoznawania zmęczenia kierowcy. Ten ostatni rejestruje odstępstwa od typowego stylu jazdy i proponuje kierowcy zrobienie przerwy, gdy uzna, że jest to konieczne. Do egzemplarzy wyposażonych seryjnie w system radiowy „Composition Color” albo w dostępny za dopłatą system „Composition Media” lub radiowo-nawigacyjny „Discover Media” można zamówić kamerę cofania. Opcjonalny system „Park Assist” ułatwia parkowanie „w zatoczkach” oraz prostopadle do krawędzi jezdni i jest urządzeniem szczególnie przydatnym w autach wykorzystywanych do transportu towarów.

Takiemu przeznaczeniu Caddy Alltracka Furgon sprzyja przedział bagażowy o długości 1,78 m i objętości 3,2 m3. Dostać się do niego można unosząc blaszane drzwi z tyłu lub dzięki dwojgu drzwi rozsuwanych znajdujących się z obydwu boków nadwozia. Otwór powstający po ich przesunięciu ma szerokość 0,7 m. Na życzenie są też dostępne tylne drzwi złożone z dwóch asymetrycznych skrzydeł. W wersji z oknem z tyłu (w opcji) dostępne są wycieraczka ze spryskiwaczem oraz ogrzewanie szyby. Dwuskrzydłowe drzwi otwierają się pod kątem 90 stopni, a po odblokowaniu – pod kątem 180 stopni. Maksymalna wysokość przedziału bagażowego wynosi (w każdej wersji) 1,26 m. Bez problemu we wnętrzu Caddy Alltracka Furgon można przewozić przedmioty o znacznej długości – wystarczy zamówić fotel typu Flex (opcja). Jest on montowany z przodu po stronie pasażera, ma składane oparcie i częściowo daje się schować w podłodze, umożliwiając w ten sposób (po otwarciu przegrody we wnętrzu kabiny) przewożenie przedmiotów sięgających od podłogi przed pasażerem do drzwi w tylnej części przestrzeni ładunkowej.

Caddy Alltrack w obu wersjach: Furgon i Trendline jest oferowany z wieloma silnikami i różnymi skrzyniami biegów. Do wyboru są cztery wydajne diesle 2.0 TDI o mocach 55 kW/75 KM, 75 kW/102 KM, 90 kW/122 KM i 110 kW/150 KM, trzy benzynowe jednostki napędowe TSI o pojemnościach 1,0 l, 1,2 l i 1,4 l i mocy 75 kW/102 KM (1.0), 62 kW/84 KM (1.2) i 92 kW/125 KM (1.4); dostępny jest też oszczędny silnik 1.4 TGI o mocy 81 kW/110 KM zasilany gazem ziemnym.

Zależnie od rodzaju silnika można wybierać między następującymi przekładniami: 5- i 6-biegowymi manualnymi lub 6- albo 7-stopniowymi dwusprzęgłowymi DSG. Za dopłatą można też wyposażyć Caddy Alltracka w napęd na cztery koła 4MOTION (tylko do aut z silnikami 2.0 TDI o mocach 90 kW/122 KM i 110 kW/150 KM). Napęd na cztery koła poprawia trakcję Alltracka zarówno na asfaltowych drogach, jak i poza nimi i dobrze pasuje do zewnętrznego stylu tego auta. Zawieszenie Caddy Alltracka zestrojono tak, by mogło sprostać dużemu obciążeniu. Koła przedniej osi mają niezależne zawieszenie, z tyłu zaś jest oś sztywna z resorami piórowymi i amortyzatorami zmieniającymi charakterystykę tłumienia zależnie od działającego na nie obciążenia. Stabilizatory przy osiach przedniej i tylnej zmniejszają przechyły nadwozia i wraz z elektromechanicznym wspomaganiem układu kierowniczego z funkcją Servotronic zwiększają precyzję prowadzenia.

Ceny nowego Caddy Alltracka zaczynają się w Polsce od 59.450 zł netto za model z nadwoziem typu furgon (73.124 zł brutto) i 76.100 zł netto za wersję osobową Trendline (93.603 zł brutto) – w obydwu przypadkach chodzi o modele z podstawowym silnikiem TSI o mocy 84 KM.

Źródło: Volkswagen, informacja Mototarget.pl